Fire tips til den perfekte nattesøvn

De fleste af os har på et tidspunkt i vores liv ramt ind i perioder med dårlig søvn. Dette kan blandt andet skyldes stress på arbejdspladsen, stress i privatlivet eller fysiske smerter og gener. Det kan være svært at få ens hverdag til at hænge sammen, hvis først man er i søvnunderskud. Søvn og velvære er tæt forbundne i en cyklus; velvære starter med god søvn, og god søvn starter med velvære.

Har du problemer med at sove om natten? Så kan du starte med at følge de fire råd, der kommer her.

Komfort og flade batterier.

  • Drop telefonen om aftenen. Det er alment kendt, at det lys, som din telefon udsender, gør det sværere for dig at sove om aftenen. Derudover får du rigtig mange sanseindtryk gennem din telefon, og det kan lede til overstimulering. Læs i stedet en god bog eller lyt til en podcast inden sengetid.

  • Komfort er vigtig. Invester f.eks. i højkvalitets tempur senge, der har de gode tempur madrasser, som indretter sig efter din kropstemperatur og vægt.

  • Sørg for at lufte ud i dit soveværelse, så luften er ren og frisk, når du lægger dig til at sove. Indelukkethed og varme kan skabe gener som hovedpine og gøre, at du vågner mange gange i løbet af natten.

  • Sørg for at dine batterier er flade, når du går i seng. Har du meget energi tilovers fra en stille dag, kan du eventuelt gå eller løbe en tur inden sengetid, så du får brændt den sidste energi af, bliver træt og klar til at sove.

Rutinen er essentiel

Kombiner de ovenstående tips og få på den måde skabt en sund aftenrutine, som er med til at forberede din krop på, at det er tid til at falde til ro og gå i seng. Rutinen vil gavne din søvn og dermed dit velvære på den lange bane.